zaterdag 5 april 2008

Hellingproef!





De Jeep Freedom Experience was erg leerzaam en leuk om te doen, maar ik wil me er natuurlijk niet zo goedkoop vanaf maken wat betreft Aldwin's cadeau! Daarom heeft Aldwin vandaag zijn échte cadeau gekregen, ook een off-road training, maar dan een officiële, gegeven door de Continental Offroad Academy. Om 7.30u zitten we in de auto naar het Gerotek terrein. De training begint met een uitstekende "klaslokaalsessie" waarin voertuigdynamiek, banden, sperdiffentieel etc. worden behandeld. Dan stappen we in de auto voor het eerste praktische deel van de training: 70% hellingen! Na enige uitleg mag ik als eerste een 50% helling af. Het is best lastig om je voet bij de rem vandaan te houden als je een zodanig steile helling afrijdt dat het enige wat je ziet, de blauwe hemel is tot de auto over de rand is... Vervolgens rijd ik tegen de helling op en stop halverwege om een probleemsituatie te simuleren, waarbij je de helling niet op komt en je jezelf achteruit moet laten rollen. Daarna is de 60% helling aan de beurt. We sluiten af met een afdaling en beklimming van de 70% helling. Als ik bijna bovenaan de helling ben, voel ik de banden slippen door het gebrek aan druk aan de voorkant. Gelukkig gaat het goed en opgelucht parkeer ik de auto. Best wel spannend!



We rijden vervolgens door naar de 'side slope' baan waar we onder een hoek van 23 graden een traject moeten afleggen. Buiten de auto lijkt de hellingshoek erg mee te vallen, maar in de auto is het toch een heel ander verhaal! Vol adrenaline schuiven we aan voor de lunch. 's Middags staat eerst een speelkwartiertje in de zandbak, gevuld met Kalaharizand, op het programma en vervolgens worden de "axle twisters" gedemonstreerd (met en zonder sperdiffentieel). De rest van de middag brengen we door op een gesimuleerd offroad traject en na de "berging"-demonstratie worden de certificaten uitgereikt. Een erg leerzame en leuke dag! Moe maar voldaan stappen we in de auto naar huis.

Geen opmerkingen: